شفاعت از ماده "شفع" به معنای زوج، در مقابل ماده وتر به معنای فرد گرفته شده و به معنای این است که شخص در کنار فردی دیگر قرار گیرد و با وساطت خود او را در رسیدن به خواسته و حاجتش یاری دهد.
شفاعت در محاورات عرفی و گفت گوی روزمره مردم غالباً به معنای وساطت و درخواست شخص آبرومندی از بزرگی برای عفو مجرمی یا ترفیع درجه و پاداش خدمتگزاری به کار میرود.
شخصی که متوسل به شفاعت میشود، نیروی خود را به تنهایی کافی نمیبیند، به این جهت نیروی خود را با نیروی شفیع ضمیمه میکند، در نتیجه آن را چند برابر نموده تا زودتر به آن چه میخواهد نایل شود.
معنای اصطلاحی شفاعت عبارت است از: وساطت یک مخلوق میان خداوند و مخلوق دیگر، چه در دنیا و چه در آخرت، چه وساطت در رسانیدن خیر و چه وساطت در دفع شر و ضرر.
یکی از مظاهر رحمت گسترده خداوند، مغفرت و آمرزش است. مغفرت و آمرزش الهی مانند هر رحمت دیگر خداوند از طریق راهکارهای خاص و براساس قانون و نظام اسباب و مسببات به بندگان میرسد. به عنوان مثال، همان گونه که رحمت هدایت الهی، از طریق وسائط به مردم میرسد و انبیا و وحی الهی و کتب آسمانی (که برای هدایت مردم فرستاده شدهاند) وسائط هدایت و واسطه خروج از ظلمات به نور هستند، رحمت مغفرت و آموزش الهی نیز از طریق راهکارهای خاصی به مردم میرسد، یعنی فیض مغفرت الهی از قانون و نظام اسباب و مسببات مستثنی نیست و از طریق اسباب و وسائط به بندگان میرسد.
شفاعت در مغفرت عبارت است از "وساطت در رسیدن مغفرت و آمرزش الهی به بندگان گنهکاری بنابراین حقیقت شفاعت، رسیدن فیض مغفرت و آمرزش الهی از طریق مجاری و اسباب آن به بندگان است.
به تعبیر استاد شهید مطهری، شفاعت در حقیقت همان مغفرت الهی است که وقتی به خداوند (که منبع و صاحب خیرها و رحمتها است) نسبت داده شود، با نام "مغفرت" خوانده میشود و هنگامی که به وسائل و مجاری رحمت منسوب میگردد، نام شفاعت به خود میگیرد.(1)
بنابراین در شفاعت، شفیع میان خداوند و بنده گنهکار واسطه میشود و سبب میشود که آمرزش و مغفرت الهی شامل حال گنهکار شود تأکید بر این مطلب از آن جهت مهم است که بین توحید افعال و "فعال ما یشاء" بودن خداوند و این که همه چیز به اراده و خواست او تحقق مییابد و موضوع شفاعت، هیچ گونه تنافی وجود ندارد.
شرایط شفاعت: شفاعت اولیای الهی در روز قیامت برای گنهکاران و واسطه شدن آنان در رساندن رحمت و مغفرت و آمرزش الهی، بدون حساب نیست، بلکه این که کسانی مورد شفاعت قرار گیرند، متوقف بر شرایطی است که در آیات و روایات بیان شده است.
فلسفه شفاعت این است که روزنه امید به سوی افراد مجرم گشوده شود و احساس نمایند که اگر در برنامههای غلط خود تجدید نظر کنند، راه نجاتی برای آنان هست، به همین منظور در قوانین جزایی و کیفری ملتها نیز قانون عفو و بخشیدگی وجود دارد. انسان وقتی دچار گناهی شد، اگر هیچ راه برگشت برای خود ندید، به فساد و طغیان خود ادامه میدهد.
از جهت دیگر مقام شفاعت کنندگی باعث ترقی تکامل انسان میشود، بدین معنا که انسان وقتی بداند ایمان، شهادت، علم، تقوا، جهاد، توبه و محبت به پیامبر و اهل بیت انسان را به مقام شفاعت کنندگی میرساند، میکوشد به این مقام دست پیدا کند، پس اعتقاد به شفاعت هم برای اهل معاصی و هم برای دیگران آثار مثبت و مفید دارد.
پینوشتها:
1 - مجموعه آثار، ج 1، ص 259.
منبع: سایت eporseh.com سیستم جامع پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی